Iklan oleh Nuffnang. Klik untuk maklumat lanjut

Monday, October 5, 2009

Jenazah mangsa baham buaya disemadi pada Sabtu ini

30 September, 2009

Jenazah mangsa baham buaya disemadi pada Sabtu ini


SIMPATI...Jenazah mendiang Debeline akan diberi penghormatan terakhir oleh para penduduk rumah panjang di kediamannya (gambar) pada malam esok (Jumaat).

SKRANG, Khamis (1 Okt) – Jenazah mendiang Debeline anak Nyambong yang maut dibaham buaya di Sungai Skrang kelmarin akan disemadikan di Tanah Perkuburun Rumah Dakun, Rembai, Skrang pada hari Sabtu ini.

Menurut saudara mangsa, jenazah mendiang Debeline ini telah dihantar ke kediamannya pada jam 7 malam tadi setelah mayatnya dibedah siasat di Hospital Bahagian Betong berhubung kes baham buaya terbabit.

“Jenazah mendiang akan melalui upacara penghormatan terakhir (nyengaie) di rumahnya sendiri pada malam esok sebelum dikuburkan di tanah perkuburan rumah panjang terbabit pada pagi hari Sabtu ini,” katanya.

Debeline, 50, meninggalkan seorang balu, empat orang anak lelaki dan dua orang anak perempuan dalam kejadian malang berkenaan. Dua orang anak lelaki mangsa kini berkhidmat dalam Angkatan Tentera Malaysia.

Terdahulu mangsa iaitu Debeline anak Nyambong adalah merupakan mangsa pertama kes baham buaya yang dicatatkan berlaku di Bahagian Sri Aman dan Bahagian Betong untuk tahun ini.

Mendiang maut ketika sedang mandi bersama isteri dan anak perempuannya di sungai terbabit sebelum kakinya ditangkap oleh reptilia ganas berkenaan ke dasar sungai berkenaan.

Mangsa dipercayai sempat berteriak kepada isterinya agar tidak datang membantu dengan menyebut: Jangan bantu saya...saya hampir mati sebab ada benda (buaya) menarik saya ke dalam sungai.

Kali terakhir kes kematian penduduk yang diakibatkan oleh serangan buaya sebelum ini telah dicatatkan berlaku Sungai Serurai, Batang Saribas, Betong pada 3 Jun 2008 apabila Rudy Semion Ng, 22, mati dibaham buaya ketika menjala udang di sungai tersebut.

0 ulasan:

Post a Comment