Iklan oleh Nuffnang. Klik untuk maklumat lanjut

Friday, May 28, 2010

SK Munggu Bringgin anjur program tingkatkan akademik pelajar

27 May, 2010

SK Munggu Bringgin anjur program tingkatkan akademik pelajar


Caption: PENGHARGAAN... Andrew (kiri) sedang menyampaikan cenderahati kepada Joseph (kanan) sambil disaksikan oleh Isa (kiri sekali) dan Ului (kanan sekali) ketika berlangsungnya program berkenaan.

PANTU, Rabu (26 Mei) – Sekolah Kebangsaan (SK) Munggu Bringgin, Pantu telah mengadakan Program Perjumpaan Ibubapa dan Pelajar Bersama Pengetua Cemerlang SMK Sri Aman 2010 di dewan sekolah berkenaan kelmarin.

Program yang bertujuan untuk meningkatkan prestari murid-murid dari segi bidanga akademik ini telah melibatkan para ibubapa dan pelajar Tahap Dua (Tahun 4, 5, dan 6) dari sekolah itu sendiri.

Guru Besar SK Munggu Bringgin, Isa Reff menerusi ucapannya pada program itu berkata Program Perjumpaan Ibubapa dan Pelajar Bersama Pengetua Cemerlang SMK Sri Aman 2010 ini adalah berteraskan National Key Result Areas yang Ke-3 atau NKRA.

“Kita mahu memastikan anak-anak mendapat akses kepada pendidikan berkualiti dan berkemampuan kerana rakyat Malaysia perlu berilmu, berfikiran kreatif, berinovatif, bercirikan nilai murni serta mampu bersaing di peringkat dunia pada masa akan datang.

“Justeru diharap agar program ini diharap dapat menjana minda ibubapa dan pelajar tentang betapa pentingnya ilmu dan pelajaran disamping memanfaatkan sepenuhnya pengetahuan yang mereka perolehi menerusi program ini,” katanya.

Terdahulu penceramah program merangkap Pengetua Cemerlang SMK Sri Aman iaitu Joseph Junting Resa telah menekankan bahawa ibubapa tidak seharusnya menyandarkan tanggungjawab mendidik anak-anak terhadap para guru ketika mereka di sekolah.

Katanya ibubapa juga boleh memainkan peranan penting dalam menyumbang ke arah peningkatan prestasi akademik anak-anak ketika mereka berada di rumah untuk sepanjang masa.

“Malah saya juga menasihatkan para pelajar untuk sentiasa menanam kepercayaan dan kekentalan dalam diri masing-masing sekiranya mahu berjaya dengan cemerlang dalam bidang akademik selepas ini.

“Paling penting sekarang ialah ibubapa dan guru perlu memotivasikan anak-anak untuk berjaya dalam bidang akademik. Mereka adalah pelapis pembangunan negara dan kita haruslah berusaha gigih berhubung perkara berkenaan mulai sekarang,” katanya.

Program Perjumpaan Ibubapa dan Pelajar Bersama Pengetua Cemerlang SMK Sri Aman 2010 turut diselitkand engan tayangan filem pendek dan sesi dialog antara ibubapa bersama pihak penceramah dan pihak sekolah.

Hadir sama pada program berkenaan ialah Yang Dipertua Persatuan Ibubapa dan Guru SK Munggu Bringgin, Andrew Sungut dan Penolong Kanan 1 SK Munggu Bringgin, Ului Anyi.

0 ulasan:

Post a Comment