Iklan oleh Nuffnang. Klik untuk maklumat lanjut

Saturday, May 15, 2010

Kerjaya guru tidak dapat pengiktirafan, penghargaan sewajarnya

Kerjaya guru tidak dapat pengiktirafan, penghargaan sewajarnya
Surat pembaca Berita Harian Online.....sekadar untuk renungan.

PADA 16 Mei ini kita akan menyambut Hari Guru. Ia acara tahunan bagi mengenang jasa dan pengorbanan guru.

Setiap tahun bekas guru akan dinobatkan sebagai tokoh guru. Dicadangkan agar bukan saja anugerah tokoh guru, tetapi diadakan juga anugerah guru cemerlang, bagi guru masih berkhidmat.
Mungkin boleh diadakan mengikut kategori seperti sekolah rendah, sekolah menengah dan sekolah jenis kebangsaan atau lain-lain kategori yang bersesuaian, sebagaimana hari pekerja dengan pekerja cemerlang diberi anugerah mengikut kategori.
Profesion guru yang sarat dengan cabaran, tanggungjawab dan beban kerja, tetapi agak kurang dari segi kemudahan dan keselesaan berbanding kerjaya lain.

Selain pengajaran dan pembelajaran (P&P) guru juga melakukan tugas lain seperti perkeranian, biasiswa, buku teks, PIBG mengendalikan pelbagai acara sekolah dan kerja di luar bidang akademik.

Dari segi kemudahan dan keselesaan memang jauh beza antara guru dengan kerjaya lain. Cikgu berkongsi bilik guru beramai-ramai walaupun gred 41 ke atas. Berbanding pegawai kerajaan gred 41 yang bekerja di pejabat, duduk satu bilik seorang, ada kemudahan lif sedangkan guru naik turun tangga pergi ke kelas hingga tingkat tiga atau empat.

Pegawai kerajaan gred 48 ke atas ada setiausaha atau pembantu peribadi (PA) tetapi guru tidak ada, mahu fotostat atau taip surat pun kena buat sendiri, sedangkan dari segi gred sama. Itu belum dikira dari segi kemudahan lain seperti kereta yang dibekalkan khas untuk jawatan, pemandu dan sebagainya.
Daripada sudut penghargaan dan pengiktirafan, guru juga ketinggalan jauh berbanding bidang lain. Berkhidmat 30 tahun pun belum tentu mendapat pingat, ketua kampung lebih ramai terima pingat berbanding cikgu.

Bahkan mungkin ada pengarah pelajaran negeri masih bergelar Encik atau Tuan Haji. Sedangkan pegawai kerajaan dalam sektor lain terutama pasukan beruniform jika gred 54 mungkin sudah mendapat gelaran Datuk.

Apa yang sering disuarakan oleh kesatuan guru, beban kerja guru memang kenyataan yang tidak dapat dinafikan, hanya mereka yang bergelar cikgu mengalami dan memahaminya.

Memang tepat pada masanya kerajaan menubuhkan jawatankuasa khas bagi mengkaji beban tugas guru, jawatankuasa ini sewajarnya bukan saja melihat kepada beban kerja guru, tetapi juga perlu melihat dari pelbagai sudut seperti laluan kerjanya, kemudahan, keselesaan, penghargaan dan lain-lain.

Diharapkan pihak kerajaan khususnya Kementerian Pelajaran dapat meneliti permasalahan ini demi kebajikan guru yang menabur bakti dan jasa mendidik anak bangsa sekali gus membangunkan negara.

BASHARUDDIN HASHIM,
Alor Setar, Kedah.
2010/05/14

http://forum.engkabang.net/index.php/topic,43176.0.html

0 ulasan:

Post a Comment